Saturday 11 May 2013

Simpanan.Savings.Future


*Image credit to http://www.mynomadichabits.com/2012/08/how-to-go-to-enchanted-river-in-hinatuan-surigao.html

Dah bertahun-tahun buat plan tapi sampai skarang tak pernah jadi . Itu la, duit tak nak simpan dari dulu, skarang dah 25, baru nk terhegeh-hegeh simpan duit nk beli itu ini. Nasib baik tak dak perancangan nak kawen, kalau ada? Mana nak cekau duit? mak jugak jawabnya (kalau dia nak sponsor) ... heeee...

Post nie bukanlah sekadar 'rants' or 'cakap belakang' on other people, tapi benda nie memang terjadi kat diri sendiri. Kiranya tak puas hati dengan diri sendiri la nie. Apa nak buat, bila dah sedaq kepentingan perancangan dan simpanan masa depan, umoq dah early 20s. Taw-taw ja la kan. Time early 20s la semua benda nak try, nak beli, nak p tempat tu, nak ada tu, nak ada nie. Kat situ la duit dok kluaq macam ayaq waterfall.

Skarang baru la dok pelan-pelan kacau duit gaji. Kena kacau la sikit, nak belah brapa kerat utk duit simpan, belanja, bills, keta dan sebagainya. Bila dah belah bahagi darab semua, tinggai la brapa kerat ja untuk guna. Sedih gak aa bila tgk belen nk guna utk bulan tu sikit ja. Tapi kalau tak buat macam nie and tak buat skarang, bila lagi nk start.

Bak kata pepatah :
Better late than never but never late is better.

Tak taw sapa yang pernah cakap tapi credit to whoever quote that.

OK. Lepas dah segment-kan my income, tekejut gak la bila tengok brapa banyak boleh simpan. Rupa2nya, banyak gak aku boleh simpan. Lepas tu, teruih split kan saving tu to 2 basket. Future saving and Miscellaneous. Hehehe.. taw2 ja la miscellaneous tu untuk apa.

Lepas tu, teruih amik kalendar. September - enroll swimming class. October - Cameron Highland Escape. Ada lagi benda dah boh kat kalendar tu tapi tak larat nak taip kat sini.

Bila dah sedaq savings tu penting, kita kena pandai2 la menguruskan diri dengan lebih baik. Kalau nak indulge diri dengan traveling ka, expensive handbag ka, or even new oven ka, kita kena bijak menguruskan income dan perbelanjaan harian kita agar apa yang ingin kita capai dapat digenggam erat suatu hari nanti.

Semuanya kita boleh blajaq from past mistake. Kalau boleh, jangan diulangi. contohnya shopping out of control, tapi kita ni hanyalah manusia biasa, memang takkan lari dari membuat kesilapan. Komputer pun boleh buat silap, nie plak manusia yang judgement dia yang sering dipengaruhi oleh perasaan.

Saya tak kata saya terer simpan2 duit nie, saya pun baru ja belajaq.Apa-apa pun, saya hanya berkongsi pengalaman. Kalau ada sapa-sapa yang nak berkongsi cerita, pengalam ataupun tips2 boleh ja habaq kat saya.


PS 1 :: Saya slalu gak dok pesan kat adik2 saya banyak kali untuk depa uruskan wang depa dengan lebih better. Alhamdulillah, nasihat saya ada jugak berhasil. Sebagai kakak sulong, of course saya nk tengok adik2 saya handle finance depa dgn lebih awesome :D

PS2: Saja boh gambaq Enchanted River , Filipina. Cantik sangat tempat dia. Klu ada rezeki, teringin nak p.

Regards,

Kakak Yam



No comments:

Post a Comment